ENOVA

Oprogramowanie nowej generacji.
Pierwszy, zintegrowany system do zarzadzania przedsiebiorstwem i ksiegowosci napisany w technologii Microsoft.NET

Faktury

Modul Faktury zapewnia obsluge w zakresie ewidencjonowania dokumentów sprzedazy, towarów oraz uslug. Modul Ewidencji Srodków Pienieznych, uzupelniajacy funkcjonalnosc Faktur, dostarcza informacji o stanie rozrachunków z kontrahentami i stanie finansowym przedsiebiorstwa w oparciu o dokumenty sprzedazy. Bogaty wachlarz raportów pozwala analizowac efektywnosc dzialan handlowych. Podstawowe funkcje to: generowanie list i dokumentów sprzedazy, tworzenie kart towarowych i uslugowych, definiowanie cen i tworzenie cenników, przechowywanie informacji o kontrahentach, bankach i urzedach. Program prowadzi ewidencje rozrachunków (z uwzglednieniem kompensat), posiada cala game dokumentów zwiazanych z rozrachunkami z kontrahentami typu: noty odsetkowe, ponaglenia zaplaty, przelewy (w tym przelewy elektroniczne). System filtrów definiowanych przez Uzytkownika zapewnia ogromne mozliwosci w zakresie sporzadzania zestawien i pozyskiwania w dowolnym momencie informacji istotnej dla Uzytkownika.

Sprzedaz

W module sprzedazy generowane sa nastepujace dokumenty: faktury, faktury do paragonu, paragony, faktury korygujace, rachunki, rachunki korygujace. Uzytkownik ma mozliwosc zdefiniowania wlasnych dokumentów sprzedazy. Dokument sprzedazy umozliwia podzial platnosci, wprowadzajac rózne formy, terminy a nawet platników. Szeroki zakres filtrowania informacji daje Uzytkownikowi znaczace mozliwosci analizowania danych dotyczacych sprzedazy. Numeracja dokumentów jest definiowana przez Uzytkownika.

Ergonomia modulu fakturowania

Jedna z mozliwosci system jest uprzednie przygotowanie listy towarów (pozycji dokumentu handlowego) z pózniejszym wyborem rodzaju dokumentu np. faktura/paragon. W przypadku zmiany typu dokumentu w trakcie jego wystawiania, ceny zostana przeliczone, czyli, w podanym przykladzie, wczesniejsze wyliczenie od netto bedzie zmienione na wyliczenie od brutto.

Cennik

Modul jest miejscem przechowywania informacji o towarach i uslugach. Karta towarowa zawiera dane o nazwie, dostawcy, przechowuje 4 rodzaje numerów (kodów) identyfikacyjnych, jednostke, stawke VAT oraz definiuje wartosc narzutu i marzy. Odpowiednie zdefiniowanie kart umozliwia edycje nazw i opisów na dokumentach sprzedazy.

Karty towarowe wystepujace w module Handel przechowuje takze informacje o zasobach, uzyskanej marzy i obrocie. Opis w module Handel.

Ceny. Enova pozwala na stworzenie dowolnej liczby cen. Ich wartosc definiowana jest poprzez narzut, marze, róznego rodzaju cechy kontrahenta i towaru. Mechanizm ten umozliwia pelna automatyzacje wyliczenia cen, wartosci brutto i netto. Okreslenie wartosci ceny podstawowej na karcie towaru (np. równej cenie zakupu) zapoczatkowuje proces automatycznego wyliczenia pozostalych cen.

Kontrahenci i urzedy

Slownik przechowuje dane o partnerach handlowych, bankach i urzedach. Podstawowe informacje w przypadku odbiorców towarów i uslug to dane teleadresowe, nr NIP, formy i terminy platnosci oraz przydzielony rabat. Na karcie mozna zarejestrowac dowolna liczbe rachunków kontrahenta. Ponadto z poziomu karty kontrahenta uzytkownik ma dostep do rozrachunków i dokumentów rozliczeniowych.

Raporty i wydruki

Modul Faktury oferuje nastepujace raporty, zestawienia i wydruki: raport sprzedazy wg kontrahentów, ewidencja VAT, dokumenty sprzedazy, raport sprzedazy wg towarów i uslug, transakcje wg numerów, cennik pelny i fragmentaryczny.

Podstawowe raporty modulu Ewidencja Srodków Pienieznych to:, dokumenty nierozliczone, dokumenty wg terminów platnosci, struktura wiekowa naleznosci, raporty kasowe.

Wydruki faktur, dokumentów WZ oraz kwitów KP i KW sa realizowane na drukarkach iglowych w trybie tekstowym.

Ewidencja VAT

Modul Faktury prezentuje rejestr VAT w postaci tabelarycznego zestawienia z mozliwoscia wydruku.

Ewidencja Srodków Pienieznych

Prowadzenie raportów kasowych i bankowych. Sluzy do wystawiania i drukowania kwitów KP i KW, na podstawie, których sporzadzany jest raport kasowy za dowolny okres oraz do ewidencji wyciagów bankowych. Rozliczenia pomagaja na biezaco sledzic stan rozrachunków z kontrahentami, (stan zobowiazan i naleznosci). Funkcja jest wzbogacona o opcje naliczania odsetek oraz drukowania not odsetkowych, ponaglen zaplaty, potwierdzen salda i polecen przelewu (w tym przelewów elektronicznych). Program prowadzi równiez ewidencje rozrachunków walutowych wraz z tabela kursów i automatyczna ewidencja róznic kursowych biezacych i statystycznych na koniec roku. Prowadzi ewidencje dokumentów rozliczeniowych takich jak róznice kursowe, kompensaty, rozliczenie zaliczek, delegacji.

Handel - opis modulu Magazyn (w polaczeniu z Fakturami)

Modul Magazyn, uzupelniony modulem Faktury systemu enova, tworzy jego czesc o nazwie Handel . Ponizsza tresc bedzie sie odnosic do funkcjonalnosci polaczonych pod nazwa Handel modulów lub do specyfiki samego Magazynu.

Modul Faktury zostal opisany powyzej, jednakze w polaczeniu z Magazynem przedstawione tam niektóre elementy posiadaja wzbogacona funkcjonalnosc (Patrz ponizej: Cennik; Stany magazynowe ,...).

M o dul Magazyn zarzadza gospodarka magazynowa ewidencjonujac towary i uslugi oraz rejestrujac ich przeplywy w relacjach ilosciowych i wartosciowych. System przeznaczony jest dla firm prowadzacych dzialalnosc handlowa (hurtowa i detaliczna), uslugowa, operujacych w róznych branzach gospodarki. Zastosowane procedury obliczeniowe, ich wlasciwa lokalizacja w trójwarstwowej strukturze systemu oraz wykorzystanie baz danych typu SQL gwarantuja efektywna prace firmom wydajacym i przyjmujacym praktycznie dowolna liczbe dokumentów.

Charakterystyczna cecha calego systemu jest mozliwosc poslugiwania sie wylacznie klawiatura. Gwarantuje to wyjatkowo szybkie wystawianie dokumentów. Sprawnosc obslugi podnosza �Pola wyboru' proponujace uzupelnienie informacji opisowych lub cechowych z gotowych list lub tworzonych przez uzytkownika. Elastyczna konfiguracja sprawia , ze system jest "otwarty" na wiele sugestii operatora i umozliwia dostosowanie oraz pózniejsze modyfikowanie go do zmieniajacych sie potrzeb przedsiebiorstwa.

Modul Handel nie wymaga od Klienta dostosowania jego struktur organizacyjnych do systemu. Mechanizm definiowania dokumentów (poza standardowymi, udostepnionymi w systemie) i budowania relacji miedzy nimi gwarantuje adaptacje systemu do istniejacego w firmie obiegu dokumentów handlowych i magazynowych. Jednoczesnie mozna narzucic w systemie rozwiazania organizacyjne , modyfikujace dotychczasowe sposoby funkcjonowania przedsiebiorstwa. Modul w jednym i drugim przypadku staje sie sprawnym narzedziem pracy i zarzadzania dzialami �przychodowymi� w firmie.

Sprzedaz

W module sprzedazy generowane sa dokumenty sprzedazy, na postawie których moga byc automatycznie tworzone dokumenty magazynowe. Obieg dokumentów mozna odwrócic � na podstawie dokumentów magazynowych mozna tworzyc dokument handlowe.

Wiecej informacji w opisie modulu Faktury oraz ponizej � patrz: Magazyn

Cennik / Stany magazynowe

Modul jest miejscem przechowywania informacji o towarach i uslugach. Towary podlegaja ewidencji z punktu widzenia stanów magazynowych, u slugi nie posiadaja stanów magazynowych .

Karta towarowa zawiera dane o nawie, przechowuje 4 rodzaje numerów (kodów) identyfikacyjnych, jednostke z mozliwoscia zastosowania jej zamiennika (przeliczenia), stawke VAT oraz dowolna liczbe automatycznie naliczanych cen. Odpowiednie zdefiniowanie kart umozliwia edycje nazw i opisów na dokumentach sprzedazy .

Karta towarowa dostarcza informacji o zasobach zwiazanych z kazda dostarczana partia towaru (partie towaru rejestrowane sa jako odrebne pozycje , dzieki czemu operator ma mozliwosc sprzedazy ze wskazaniem partii z uwzglednieniem róznych cen zakupu ) , uzyskanej marzy w powiazaniu z dokumentem i zbiorczo oraz o obrotach ( lista wszystkich dokumentów zwia zanych z towarem .

Cechy. Mechanizm definiowanych przez Uzytkownika pól umozliwia wprowadzanie dodatkowych informacji do systemu. Przy jego pomocy mozna np. opatrzyc towary datami o zdefiniowanym znaczeniu ( uplyw waznosci atestu ) .

Ten sam mechanizm pomoze okreslic lokalizacje towaru w magazynie i zaplanowac droge poboru towarów.

Grupy. Towary moga byc grupowane w oparciu o mechanizm cech

Przeliczniki . W systemie zastosowano mechanizmy prostego i zlozonego przeliczania jednostek. Przyklad prostego przeliczenia to zamiana ton na kilogramy, ta sama jednostke mozna jednak zamienic jednoczesnie np. na kilogramy i arkusze.

Stany magazynowe . Dostepna jest prezentacja stanów aktualnych i dostepnych (pomniejszonych o rezerwacje).

Rezerwacje, zamówienia, oferty. System prowadzi ewidencje wymienionych dokumentów. Moga one funkcjonowac samodzielnie lub byc powiazane z dokumentami sprzedazy. (w wersji 3,0 systemu enova funkcjonalnosc dostepna jest za pomoca mechanizmu definicji dokumentów)

Cenniki. Uzytkownik moze stworzyc, zapisac do pliku lub wydrukowac wiele rodzajów cenników w róznych cenach. W zaleznosci od zapotrzebowania sa one tworzone dla kontrahenta, grupy towarów lub pelne w dowolnych, zapisanych w systemie cenach, takze w walucie obcej.

Promocje, rabaty, p rzeceny . Szeroko rozbudowany mechanizm rabatów i promocji pracuje w oparciu o definiowanie algorytmu wyliczania ceny. Algorytm ten moze byc utworzony przy pomocy wbudowanego kreatora lub przez napisanie go w jezyku C#. System wyposazony jest w latwe w obsludze mechanizmy grupowej przeceny kwotowej lub procentowej. Mozliwy jest eksport cennika do arkusza Excell, a po korektach cen jego import.

Rozliczenia magazynów. Obsluga stanów magazynowych i ich wycena odbywa sie w cenach rzeczywistych metodami FIFO, LIFO oraz uwzglednia sprzedaz towaru z wybranej partii.

Magazyn

Sub-modul zarzadzaj a cy dokumentami magazynowymi. Na podstawie dokumentów magazynowych moga byc tworzone dokumenty sprzedazy i odwrotnie. Poza standardowymi relacjami miedzy dokumentami, Klient ma mozliwosc definiowania wlasnych dokumentów i tworzenia zaleznosci miedzy nimi. Ta metoda pozwala na stworzenie dowolnego obiegu dokumentów w firmie bez koniecznosci �naginania� jej organizacji do systemu.

Rel acje miedzy dokumentami. Definiowanie wlasnych powiazan umozliwia tworzenie relacji wielu dokumentów np. Uzytkownik ma mozliwosc przeksztalcenia jednego dokumentu zakupu do wielu przyjec magazynowych w róznych magazynach.

W systemie mozna przechowywac dokumenty wzorcowe, które nie wplywaja na stany magazynowe, a sluza do szybkiego tworzenia innych dokumentów.

Typy dokumentów. W systemie enova, w czesci Handel, wystepuje najczesciej wykorzystywany standardowy zestaw dokumentów: faktury zakupu, korekty zakupu, f aktury (dla firmy, dla osoby fizycznej, MP, do paragonu, zbiorcze) paragony, korekta sprzedazy, rezerwacje, oferty, zamówienia, przyjecie do magazynu, wydanie z magazynu, przesuniecie miedzymagazynowe, rozchód wewnetrzny, inwentaryzacja, protokól likwidacji, ubytek, dodatek, inne wymienione w �Ewidencji Srodków Pienieznych' w module Faktury.

Mechanizm tworzenia wlasnych dokumentów umozliwia dostosowanie systemu do potrzeb Uzytkownika. Numeracja dokumentów jest definiowana przez Uzytkownika.

Zamkniecia okresu magazynowego

Mechanizm zamkniecia okresu magazynowego pozwala na wyliczenie i zapamietanie stanu magazynowego w celu jego pózniejszego szybkiego odczytania. Dzieki temu raporty stanu magazynu beda wykonywane znacznie szybciej. Mechanizm umozliwia szybsze policzenie stanu w dniach, kiedy nie bylo zamkni e cia okresu magazynowego oraz zabezpiecz a przed przenoszeniem stanów ujemnych magazynu do zamknietych okresów , pozwalajac na stany ujemne tylko w aktualnym, otwartym okresie. Zamkniecie okresu magazynowego moze byc dokonane w dniu wskazanym przez Uzytkownika.

Inwentaryzacja

System pozwala ewidencjonowac dokumenty inwentaryzacji . Na ich podstawie umozliwia stworzenie dokumentów typu Inwentaryzacja Strata i Inwentaryzacja Nadwyzka. Stan inwentaryzacji musi byc robiony na dzien zamkniecia okresu magazynowego. Mozliwa jest jednak inwentura zanim okres magazynowy zostanie zamkniety lub po jego zamknieciu . Dokumenty straty i nadwyzki wynikajace z róznicy pomiedzy stanem zamknietego okresu magazynowego oraz dokumentu inwentaryzacyjnego robione sa dopiero w momencie jego zatwierdzenia. To rozwiazane gwarantuje mozliwosc biezacej pracy firm y i dodawania dokumentów magazynowych .

W ydruki i raporty

W module Magazyn zamieszczono nastepujace wydruki: stan magazynu na dowolny dzien (z uwzglednieniem rezerwacji lub bez), cenniki zbiorcze, czesciowe, indywidualne, róznorodne zestawienia dokumentów magazynowych, zestawienia obrotów magazynowych wg kontrahentów, towarów i dokumentów . System definiowanych filtrów daje duze mozliwosci w zakresie sporzadzania zestawien i pozyskiwania informacji istotnej dla Uzytkownika w dowolnym momencie.

Poza wydrukami dokumentów i raportów Uzytkownik ma mozliwosc wydrukowania list w zdefiniowanym przez siebie wygladzie. System umozliwia zapisanie kazdego wydruku do pliku (formaty HTML, DOC, RTF) oraz uzyskanie podgladu na ekranie. Dostepne wzorce wydruków moga stanowic podstawe do tworzenia przez Uzytkownika nowych wzorów np. za pomoca bezplatnej aplikacji Microsoft WebMat r ix (dostarczana przez producenta enova na CD instalacyjnym).

Ewidencja dokumentów.

W tej czesci systemu dokonuje sie ewidencjonowania kazdego typu dokumentów, które podlegaja ksiegowaniu. W przypadku modulu Handel sa to odpowiednie dokumenty magazynowe, sprzedazy i zakupu, kasowo-bankowe. Ich pojawienie sie w ewidencji jest automatyczne, tozsame z ich powstaniem. System wyposazony w inne moduly (Ksiega Handlowa i Inwentarzowa, Place Kadry) zgromadzi w �Ewidencji dokumentów' takze: memorialy, listy plac, polisy ubezpieczeniowe, amortyzacje itp. Wp rowadzone dokumenty moga byc przeksiegowane do dziennika automatycznie.

Ewidencja VAT

Patrz: modul Faktury.

Ewidencja Srodków Pienieznych

Patrz: modul Faktury.

Powiazania systemowe

enova, bedaca systemem zintegrowanym, ze wszystkich modulów zapewnia dostep do list (z mozliwoscia definicji praw dostepu): konfiguracyjnej, operatorów programu, kontrahentów, banków, urzedów, pracowników, walut, jednostek miar oraz sub-modulów: rozrachunki, ewidencja srodków pienieznych, kasy, przelewy, naleznosci i zobowiazania, inne.

Urzadzenia zewnetrzne

System wspólpracuje z wybranymi typami urzadzen zewnetrznych. Naleza do nich: drukarki fiskalne (Elzab Omega, Elzab FP600, Emar (Torell) DUO i PosnetThermal) , wagi, czytniki kodów, inwentaryzatory.

Enova pozwala na wykorzystanie kodów kreskowych w kazdym module. Obslugiwane sa czytniki klawiaturowe, wykorzystujace zlacze szeregowe oraz USB. Mozliwa jest takze obsluga wybranych typów drukarek kodu kreskowego oraz wydruk kodów kreskowych na standardowych drukarkach. Kody kreskowe moga byc przypisane do róznorodnych obiektów programu (towarów, kontrahentów, dokumentów).

Ksiega Handlowa

Modul zapewnia kompleksowa obsluge ksiegowa firmy w zakresie ewidencjonowania dokumentów, ksiegowania oraz sporzadzania deklaracji i sprawozdan biezacych oraz okresowych. Podstawowe funkcje to: Dziennik z mozliwoscia wydzielania sub-dzienników, Ewidencja VAT Zakupu i Sprzedazy, Ewidencja dokumentów, które nie sa fakturami VAT (raporty kasowe, wyciagi bankowe, dokumenty importowe, listy plac, memorialy), Zestawienia sald i obrotów, Rozliczenia z kontrahentami. Program pozwala na ewidencje rozrachunków walutowych wraz z tabela kursów oraz automatycznym naliczaniem i ewidencjonowaniem róznic kursowych biezacych i statystycznych (na koniec roku). Program posiada cala game dokumentów zwiazanych z rozrachunkami z kontrahentami typu: noty odsetkowe, ponaglenia zaplaty, potwierdzenia salda, przelewy (w tym przelewy elektroniczne). W oparciu o wprowadzone do programu dokumenty oraz dekrety automatycznie sporzadzane i drukowane sa deklaracje dochodowe oraz deklaracja VAT-7. System filtrów definiowanych (dowolnie przez uzytkownika) daje nieograniczone mozliwosci w zakresie sporzadzania zestawien i pozyskiwania informacji istotnej dla uzytkownika w dowolnym momencie roku obrachunkowego.

Ksiegowosc w systemie enova reprezentuje nowa generacje oprogramowania do pelnej ksiegowosci pracujacego w srodowisku Windows. Dzieki zastosowanym rozwiazaniom program jest bardzo elastyczny � stad mozliwosc samodzielnego modyfikowana i dostosowana do wlasnych potrzeb parametrów programu. Oprócz funkcji opartych o ogólne zasady prowadzenia rachunkowosci, program dostarcza szerokiego wachlarza funkcji zwiazanych z automatyzacja ewidencjonowania dokumentów, dekretacji powtarzanych dokumentów czy tez operacji gospodarczych. Program przygotowany zostal z mysla przedsiebiorstwach, prowadzacych ksiegowosc oparta o plan kont. Konfigurowalnosc systemu gwarantuje, ze jest on "otwarty" na wiele sugestii operatora. Napisano go z mysla o Ksiegowych, którzy chca poslugiwac sie ergonomicznym narzedziem informatycznym, które ma im usprawniac codzienna prace, zamykanie miesiaca, czy roku obrachunkowego. Na funkcjonalnosc systemu skladaja sie:

Dziennik

 Mozliwosc prowadzenia zapisów ksiegowych wg jednego dziennika lub sub-dzienników, które grupuja dekrety dokumentów danego typu np. Sprzedaz, Wyciagi bankowe i itp.

Ewidencja dokumentów.

W systemie dokonuje sie ewidencjonowania kazdego typu, które podlegaja ksiegowaniu. W Ewidencji dokumentów ujmuje sie zarówno, faktury VAT, jak i inne dokumenty typu: memorialy, listy plac, polisy ubezpieczeniowe, amortyzacja itp. Po wprowadzeniu dokumentów moga one byc przeksiegowane do dziennika automatycznie.

Ewidencja VAT

Szczególna forma Ewidencji Dokumentów jest przejrzysta Ewidencja VAT Zakupów i Sprzedazy. Na podstawie zarejestrowanych dokumentów system automatycznie sporzadza deklaracje VAT-7 - miesieczna lub kwartalna. Ewidencja VAT pozwala rozliczac VAT metoda kasowa i memorialowa, a takze uwzglednia szczególne przypadki powstawania obowiazku podatkowego.

Ewidencja Srodków Pienieznych

Prowadzenie raportów kasowych i bankowych. Sluzy do wystawiania i drukowania kwitów KP i KW, na podstawie, których sporzadzany jest raport kasowy za dowolny okres oraz do ewidencji wyciagów bankowych. Rozliczenia pomagaja na biezaco sledzic stan rozrachunków z kontrahentami, (stan zobowiazan i naleznosci). Funkcja jest wzbogacona o opcje naliczania odsetek oraz drukowania not odsetkowych, ponaglen zaplaty, potwierdzen salda i polecen przelewu (w tym przelewów elektronicznych). Program prowadzi równiez ewidencje rozrachunków walutowych wraz z tabela kursów i automatyczna ewidencja róznic kursowych biezacych i statystycznych na koniec roku.

Zestawienie sald i obrotów

Zestawienia sald i obrotów przegladanie sald i obrotów kont syntetycznych i analitycznych oraz zapisów na kontach za dowolny okres. Do wyliczen stanów kont uwzgledniane moga byc (na zyczenie klienta) zapisy dokonane  w buforze dziennika ksiegowan.

Zestawienia ksiegowe

To funkcja systemu, które pozwala uzytkownikowi zdefiniowac bilans firmy, rachunek wyników i inne zestawienia oraz wyliczyc i zaprezentowac wyniki dotyczace dzialalnosci firmy.

Deklaracje

Deklaracja CIT-2 i PIT-5 sporzadzana i drukowana automatycznie.

Schematy ksiegowe

Schematy ksiegowe to automatyczne dekretowanie wszystkich dokumentów na podstawie informacji zawartej na dokumencie takich jak: kwota, data, kontrahent oraz opis analityczny wprowadzony. Schematy ksiegowan sa budowane przez uzytkownika w oparciu o plan kont.

Schematy ksiegowan i system parametrów kontrolujacych poprawnosc zapisów eliminuja pojawienie sie bledów w trakcie ksiegowania dokumentów.

Bufor ksiegowan

Bufor to miejsce, w którym mozna jeszcze przed wprowadzeniem zatwierdzeniem dokumentów czy dekretów dokonywac poprawek. Bufor jest rodzajem notatnika, w którym ewidencjonujemy dokumenty, czy zapisy ksiegowe. Moze on miec kilka stanów np. dokument wprowadzony, czy dokument do wyjasnienia. Daje to mozliwosc efektywnego zarzadzania dokumentami, które wplynely do ksiegowosci. Ponadto Bufor daje równiez mozliwosc dokonywania zapisów w wielu okresach sprawozdawczych.

Import dokumentów z zewnatrz do Ksiegowosci

Wprowadzono mozliwosc importu dokumentów z zewnatrz do systemu. Technicznie wyglada to nastepujaco: na komputerach w firmie np. u klienta biura rachunkowego, które prowadza sprzedaz wykonywany jest eksport wybranych danych do pliku o ustalonym formacie (XML, XLS lub TXT), który to plik nastepnie jest przenoszony do komputera w ksiegowosci i tam z tego pliku dokonywany jest import danych. Dzieki takiej mozliwosci ogranicza sie lub nawet eliminuje reczne wprowadzanie dokumentów (sprzedazy, zakupu) dostarczonych przez klienta.

Windykacja Platnosci

Modul windykacji sluzy do usprawnienia, procedur windykacyjnych w firmie. Windykacja platnosci - to prowadzenie informacji w systemie zwiazanych z zarzadzaniem dokumentami windykacyjnymi.

Pozwala na zbudowanie indywidualnej (charakterystycznej dla danej firmy) sciezki obslugi � dokumentów zwiazanych z platnosciami.

W tym celu wprowadzono uniwersalny mechanizm budowania atrybutów windykacyjnych, które pózniej sa automatyczne nadawane dokumentom bioracym udzial w rozliczeniach. Atrybuty, pomagaja sledzic, na jakim etapie jest dana platnosc - (platnosc biezaca, ponaglenie zaplaty I-go, II-go, III-go stopnia, naleznosci skierowane na droge sadowa).

System równiez posiada szeroka mozliwosc raportowania informacji o naleznosciach w postaci tabel i wykresów (najwieksi dluznicy, lista platnosci na dzien, struktura wiekowa naleznosci, ocena tendencji punktualnosci splat przez kontrahenta, platnosci pogrupowane wg terminów i kwot.

Modul windykacyjny umozliwia seryjne przygotowanie korespondencji windykacyjnej takiej jak: monity, ponaglenia zaplaty ( w wielu wariantach) z opcjonalnie naliczanymi odsetkami, wezwania ostateczne, noty odsetkowe naliczane wg odsetek ustawowych i indywidualnych.

Dla platnosci zwiazanych zobowiazaniami uzytkownik moze przygotowac wlasny system priorytetów (niski, sredni, wysoki, wazny), a nastepnie wg tego sytemu raportowac dokumenty zobowiazan i przygotowywac seryjnie przelewy.

Akcyza

Ewidencja akcyzy � to funkcjonalnosc zwiazana z ewidencjonowaniem dokumentów akcyzowych w systemie w celu sporzadzenia wydruków ewidencji i deklaracji.

System enova posiada definiowalny przez uzytkownika system stawek akcyzowych (procentowe, kwotowe). Zaleznie od rodzaju akcyzy, która dana firma ewidencjonuje.

Ewidencja akcyzowa równiez posiada definiowalny system powstawania obowiazku akcyzowego, oddzielnie dla akcyzy naleznej i akcyzy naliczonej.

Na podstawie ewidencji akcyzy jest automatycznie sporzadzana deklaracja akcyzowa wraz z zestawieniem akcyzowym. W wersji 2.0 systemu enova jest to deklaracja AKC-2 dotyczaca rozliczenia akcyzy od samochodów.

Elastyczny system definiowania stawek akcyzowych oraz definiowalny system wydruków daje mozliwosc przygotowania wydruku kolejnych deklaracji akcyzowych.

Ksiega Inwentarzowa

Modul Ksiega Inwentarzowa pozwala na pelna rejestracje zdarzen zwiazanych ze srodkami trwalymi. Mozemy otrzymac zarówno aktualny plan amortyzacji, jak i plan amortyzacji na dowolny dzien.

Oprócz srodków trwalych program ewidencjonuje wartosci niematerialne i prawne oraz wyposazenie (obiekty o wartosci niewystarczajacej do uznania ich za srodek trwaly), które zaliczane sa w koszty, bez koniecznosci ich amortyzowania.

Program obsluguje liniowa, degresywna i jednorazowa amortyzacje oraz pozwala na ewidencje srodków trwalych nie podlegajacych amortyzacji. Dla degresywnej metody amortyzacji automatycznie stwierdza, od którego momentu raty amortyzacyjne powinny byc liczone algorytmem liniowym

Program pozwala równiez na prowadzenie terminarza zdarzen zwiazanych ze srodkami trwalymi takimi jak przeglady czy legalizacje oraz wyceny.

Program pozwala na ewidencje zestawów srodków trwalych.

Mozliwosc rozpoczecia pracy z programem w dowolnym momencie roku (wprowadzanie danych i sukcesywne wyznaczanie umorzen od dowolnej daty w przeszlosci lub wprowadzanie niezbednych danych opisujacych obecny stan srodka trwalego i rozpoczecie umarzania od chwili obecnej).

Dowolne ustawienia lat obrachunkowych.

Pelny dostep do odpisów i przeszacowan w ujeciu historycznym.

Automatyczne obliczanie nowych wartosci odpisów amortyzacyjnych w przypadku: sprzedazy, likwidacji (takze czesciowej), przekazania lub zmiany wartosci srodków trwalych.

Inwentaryzacja srodków trwalych.

Rozliczanie ulg inwestycyjnych. 

Ksiazka Przychodów i Rozchodów

Modul zapewnia obsluge ksiegowa firmy w zakresie ewidencjonowania dokumentów, ksiegowania oraz sporzadzania deklaracji i sprawozdan biezacych oraz okresowych. Podstawowe funkcje to: Zapisy ksiegi , Ewidencja VAT Zakupu i Sprzedazy, Ewidencja Raportów kasowych, wyciagów bankowych, dokumenty wewnetrzne. Zestawienia przychodów i kosztów, rozliczenia z kontrahentami. Program posiada cala game dokumentów zwiazanych z rozrachunkami z kontrahentami typu: noty odsetkowe, ponaglenia zaplaty, potwierdzenia salda, przelewy (w tym przelewy elektroniczne). W oparciu o wprowadzone do programu dokumenty oraz zapisy ksiegowane sporzadzane i drukowane sa deklaracje dochodowa PIT-5 i PIT-5L oraz deklaracja VAT-7. System filtrów definiowanych (dowolnie przez uzytkownika) daje nieograniczone mozliwosci w zakresie sporzadzania zestawien i pozyskiwania informacji istotnej dla uzytkownika w dowolnym momencie roku obrachunkowego.

Ksiazka Przychodów i Rozchodów w systemie enova to nowoczesne oprogramowania do ksiegowosci uproszczonej pracujace w srodowisku Windows. Struktura modulu Ksiazka Przychodów i Rozchodów w systemie enova jest prosta w swojej konstrukcji, ma uklad rejestrowy (ilosc i nazwy rejestrów okresla uzytkownik), rejestry to odpowiednik segregatorów w których gromadzony jest dany typ dokumentów.
Na funkcjonalnosc systemu skladaja sie:

Zapisy Ksiazka Przychodów i Rozchodów

Zapisy ksiegowe sa chronologicznie numerowane w ciagu roku obrachunkowego. Mozna je równiez przegladac wg typu rejestrów z których powstaly np. Sprzedaz, Zakup, Dokumenty wewnetrzne

Ewidencja dokumentów.

W systemie dokonuje sie ewidencjonowania kazdego typu, które podlegaja ksiegowaniu. W Ewidencji dokumentów ujmuje sie zarówno, faktury VAT, jak i inne dokumenty typu: memorialy, listy plac, polisy ubezpieczeniowe, amortyzacja itp. Po wprowadzeniu dokumentów sa przeksiegowane do Ksiazka Przychodów i Rozchodów automatycznie. Na podstawie zapisów ksiegowych drukowana ksiega zgodna ze wzorcem.

Ewidencja VAT

Szczególna forma Ewidencji Dokumentów jest przejrzysta Ewidencja VAT Zakupów i Sprzedazy. Na podstawie zarejestrowanych dokumentów system automatycznie sporzadza deklaracje VAT-7 - miesieczna lub kwartalna. Ewidencja VAT pozwala rozliczac VAT metoda kasowa i memorialowa, a takze uwzglednia szczególne przypadki powstawania obowiazku podatkowego.

Ewidencja Srodków Pienieznych

Prowadzenie raportów kasowych i bankowych. Sluzy do wystawiania i drukowania kwitów KP i KW, na podstawie, których sporzadzany jest raport kasowy za dowolny okres oraz do ewidencji wyciagów bankowych. Rozliczenia pomagaja na biezaco sledzic stan rozrachunków z kontrahentami, (stan zobowiazan i naleznosci). Funkcja jest wzbogacona o opcje naliczania odsetek oraz drukowania not odsetkowych, ponaglen zaplaty, potwierdzen salda i polecen przelewu (w tym przelewów elektronicznych).

Zestawienia ksiegowe

To funkcja systemu, które pozwala uzytkownikowi zdefiniowac: rachunek wyników (przychody i kosztów) i inne zestawienia oraz wyliczyc i zaprezentowac wyniki dotyczace dzialalnosci firmy.

Deklaracje

PIT-5, PIT-5 L sporzadzana i drukowana automatycznie.

Bufor ksiegowan

Bufor to miejsce, w którym mozna jeszcze przed wprowadzeniem zatwierdzeniem dokumentów czy dekretów dokonywac poprawek. Bufor jest rodzajem notatnika, w którym ewidencjonujemy dokumenty, czy zapisy ksiegowe. Moze on miec kilka stanów np. dokument wprowadzony, czy dokument do wyjasnienia. Daje to mozliwosc efektywnego zarzadzania dokumentami, które wplynely do ksiegowosci. Ponadto Bufor daje równiez mozliwosc dokonywania zapisów w wielu okresach sprawozdawczych.

Kadry Place

Skuteczne wspomaga zarzadzanie zasobami ludzkimi. System kadrowo-placowy przeznaczony do pelnej obslugi dzialu kadr i rachuby plac w firmach zatrudniajacych od kilkudziesieciu do kilku tysiecy pracowników. Odpowiednia parametryzacja systemu gwarantuje latwosc jego przystosowania do zmieniajacych sie przepisów, w wiekszosci przypadków moze byc zrealizowana samodzielnie przez uzytkownika programu. System gwarantuje dozwolona prawem pracy swobode w definiowaniu harmonogramów czasu pracy i skladników wynagrodzenia. Mozliwe sa równiez rozliczenia wielowalutowe. Program wspólpracuje z Programem Platnika (bez potrzeby dodatkowej konfiguracji) i dowolnymi czytnikami � Rejestratorami Czasu Pracy (RCP). Konstrukcja programu gwarantuje pelna wspólprace z programami pakietu MS Office (Word,  Excel, � Integracja dotyczy zarówno standardowych wydruków (umowa o prace, �, wypowiedzenie, swiadectwo pracy) jak i zestawien przygotowywanych bezposrednio przez uzytkownika programu. Wbudowany jezyk raportów pozwala na tworzenie zaawansowanych wydruków. System spelnia wszystkie wymagania polskiego ustawodawstwa w zakresie ewidencji danych kadrowych, naliczania wynagrodzen, zasilków chorobowych, podatków oraz skladek ZUS.

Kadry

Rozbudowana, posiadajaca uklad menu, ewidencja osobowa pozwala na zapisanie informacji takich jak: dane personalne (pracowników lub zleceniobiorców), dane o czlonkach ich rodziny, zasady wynagradzania (wynagrodzenie w stawce godzinowej lub miesiecznej, akord i prowizja, zawarte umowy cywilno-prawne), indywidualne ustawienia obowiazkowych i dobrowolnych ubezpieczen spolecznych i zdrowotnych oraz dane podatkowe (progi, koszty uzyskania, ulga podatkowa). Program pozwala z jednej strony na bezkarne usuwanie blednych zapisów, z drugiej zas strony mechanizm "zapisów historycznych" daje mozliwosc zapamietywania istotnych modyfikacji - w programie pozostanie informacja o "starej" i "nowej" zawartosci pola oraz dacie aktualizacji zapisu. Program pozwala równiez na odwzorowanie zlozonej struktury organizacyjnej firmy. 

Place

Modul Place pozwala na rozliczenie nie tylko etatów, umów zlecen, ale równiez pozwala na udzielenie dlugoterminowych pozyczek, zaliczek opodatkowanych i nieopodatkowanych a konto wyplaty. Umozliwia realizacje dodatkowych wyplat. Standardowe funkcje pozwalaja m.in. na: ustalenie czasu pracy, zsumowanie elementów wynagrodzenia, czy pomniejszanie wybranego skladnika placowego. Mechanizm cech daje duza swobode w definiowaniu skladników wynagrodzenia, które moga zalezec m.in. od czasu pracy, okresu nieobecnosci lub stazu pracy. Mozliwe sa takze rozliczenia wielowalutowe.

Kalendarze

Ergonomiczne kalendarze pozwalaja na :

· definiowanie indywidualnych rozkladów czasu pracy (w tym pracy wielozmianowej),

· odnotowanie odstepstw od zalozonego grafika (zarówno obecnosci, jak i nieobecnosci),

· bezposrednia wspólprace z automatycznymi Rejestratorami Czasu Pracy (RCP).

Deklaracje

 W opcji tej zebrano wszelki deklaracje: podatkowe: PIT-4, 11, 8A, 8B, IFT-1, deklaracje ZUS: zgloszeniowe ubezpieczonych: ZUA, ZIUA, ZZA, ZWUA, ZCZA, ZCNA, rozliczeniowe: DRA, RCA, RNA, RZA, RSA. Ponadto wspólpracuje z Programem Platnika - mozna eksportowac (w formacie *.kdu) wszystkie deklaracje zgloszeniowe i rozliczeniowe.  

Definiowalny system wydruków

Zapewnia zbudowanie w dowolnym ukladzie wydruków w oparciu o dane z programu, co daje mozliwosc uproszenia procesu róznego rodzaju sprawozdawczosci. Ponadto kazdy wydruk moze zostac przeslany do MS Worda, gdzie moze podlegac modyfikacjom do potrzeb uzytkownika.

Trzy kolory: srebrny, zloty, platynowy

System enova sprzedawany jest w trzech odmianach funkcjonalnych, w �trzech kolorach�. W zwiazku z tym system enova moze rozwijac sie, wraz z rosnacymi potrzebami Uzytkownika. W tym przypadku zamiast kosztownej wymiany oprogramowania mamy do czynienia wylacznie z rozszerzeniem funkcjonalnosci.

Wersja srebrna

System w wersji srebrnej przeznaczony jest dla malych i srednich firm, do obslugi podatkowo-finansowej Podatników zaproponowano w tym rozwiazaniu Ksiege Przychodów i Rozchodów. Wersja srebrna oferuje standardowa funkcjonalnosc modulów zaprojektowana przez producenta.

Wersja zlota

Z mysla o wymagajacych Uzytkownikach, którzy prowadza ksiegowosc w oparciu o plan kont, stworzony zostal system w wersji zlotej . Adresowany jest glównie do srednich i duzych przedsiebiorstw. Moduly obslugujace dzialy sprzedazy i kadrowo-placowy posiadaja wzbogacona funkcjonalnosc w stosunku do wersji srebrnej, a caly system jest wyposazony w mechanizm definiowania przez Uzytkownika dodatkowych pól (cech) do dowolnych elementów systemu. W ten sposób Uzytkownik samodzielnie rozszerza funkcjonalnosc systemu. Zdefiniowane cechy moga byc wykorzystane w prezentacji danych oraz przy tworzeniu raportów i analiz.

Wersja platynowa

To rozwiazanie, które jest w stanie zaspokoic najwyzsze wymagania Uzytkownika. System w tej wersji podlega praktycznie nieograniczonej rozbudowie. Jego konstrukcja umozliwia �doczytywanie� zewnetrznych modulów DLL. Modulów tworzonych przez integratorów systemu niezaleznie od producenta.

API � jest to biblioteka klas .NET umozliwiajaca zarzadzanie obiektami skladajacymi sie na system enova . Dzieki tej bibliotece istnieje mozliwosc wplywania na edytowane dane, np. poprzez dopisywanie specjalizowanych (formatek, funkcji), które rozszerzaja standardowa funkcjonalnosc systemu o funkcjonalnosc dedykowana dla danej firmy.  Stad tez lepiej mozna dostosowac system enova do potrzeb Uzytkownika, w tym umozliwic wspólprace enova z innymi aplikacjami.

Przykladem takiego rozwiazania jest mozliwosc, rozszerzania karty kontrahenta, karty towaru np. o dane zwiazane z norma ISO. Czy tez, przygotowanie wlasnej (poza standardowa wprowadzona w programie) procedury importu danych z plików RCP (Rejestrator Czasu Pracy) umozliwiajacej przygotowanie danych dla szczególowego rozliczenia czasu pracy, na poziomie programu placowego.

Innym przykladem zastosowania wykorzystania API jest polaczenie modulu ksiegowego, ze specjalizowana aplikacja do sprzedazy samochodów, czy modulem do produkcji okien.

Technologia

System enova zostal napisany z wykorzystaniem narzedzi Microsoft.NET oraz Microsoft Visual Studio.NET. Projekt zostal oparty o architekture trójwarstwowa skladajaca sie z warstwy interfejsu uzytkownika, logiki biznesowej i bazy danych. Umozliwia to miedzy innymi wykorzystanie systemu w rozwiazaniach internetowych.

Interfejs uzytkownika jest wzorowany na rozwiazaniach przyjetych w Microsoft Outlook. Spelnia ogólnie przyjete standardy Microsoft, a zarazem latwo daje sie obslugiwac przy pomocy klawiatury.

Poza mechanizmami raportowania wykorzystujacymi Crystal Reports w program wbudowany zostal autorski mechanizm raportowania i drukowania oparty o edytor wydruków Microsoft WebMatrix. Zastosowane rozwiazanie stosujace standardy HTML umozliwia przenoszenie ich do edytora Microsoft Word/WordPad.

System umozliwia prezentacje danych przy pomocy tabeli przestawnej oraz wykresu przestawnego znajdujacych sie w Microsoft Office XP WebComponents. Dostepny jest równiez mechanizm eksportu i importu danych arkusza kalkulacyjnego np. Microsoft Excel.

Bazy danych

System enova wspólpracuje z jedna z najpopularniejszych, wysokowydajnych, relacyjnych baz danych Microsoft SQL Server 2000 (takze Microsoft Desktop Engine) oraz baza MySQL (umozliwia prace na serwerach Novell Netware, Microsoft Windows, Linux) a takze z baza danych Clarion.

Baza danych Microsoft SQL (w tym MSDE) i MySQL  � to nowoczesne bazy danych oparte o technologie SQL. Ich uzycie zapewnia wysoka stabilnosc i bezpieczenstwo systemu oraz szybkosc dzialania. Sila takiego rozwiazania jest wydajnosc. Konstrukcja baz relacyjnych pozwala na przechowywanie i operowanie na ogromnych ilosciach danych. Wlasciwosci bazy SQL takie jak predkosc komunikacji szczególnie korzystnie uwidaczniaja sie w rozwiazaniach sieciowych.
Baza danych Clarion � jest baza plikowa. Do pracy wielostanowiskowej wymagany jest wspólny katalog (katalog sieciowy), w którym znajdowac sie beda pliki bazy danych. Ten typ bazy stosowany jest w przypadku ograniczonych mozliwosci sprzetowych oraz do pracy jednostanowiskowej. Producent systemu enova, poprzez zastosowanie autorskiego rozwiazania, podniósl bezpieczenstwo bazy Clarion, wprowadzajac relacje typu klient-serwer (transakcyjnosc zapisu).

W niedlugim czasie producent planuje integracje systemu enova z innymi bazami danych.

Wymagania sprzetowe

Minimalne wymagania sprzetowe:

Komputer z procesorem typu Celeron 400 MHz

256 MB pamieci RAM (128 MB dla stanowiska sieciowego lub systemu operacyjnego Microsoft Windows 98)

Naped CD-ROM

Drukarka pracujaca w systemie Microsoft Windows

System operacyjny Microsoft Windows 98, Microsoft Windows NT 4.0, Microsoft Windows 2000, Microsoft Windows Me, Microsoft Windows XP

Microsoft Internet Explorer 6.0*

Microsoft.NET Framework 1.1*

Praca w sieci: dla bazy Microsoft SQL Server (MSDE*) zalecany protokól TCP/IP; dla bazy Clarion wymagany serwer plików

* dostarczane przez producenta systemu enova na CD instalacyjnym